Az elmúlt két évszázadot diadalmenetben kezdő nyugatias modernitás, a kapitalizmus átcsapott posztmodernitásba és globalizmusba. A termelői kapitalizmus átadta helyét a pénzügyi kapitalizmusnak. Már nem használati értékek hatékony előállítása áll a középpontban, hanem elsősorban a pénz/hatalomgyarapítás. Minden érték szétporlad és csak a rövid távon megszerezhető pénzbeli/vagyonbeli/érvényesülésbeli többlet marad meg. Ez aláássa a kapitalizmus mögötti piaci szabályozásba vetett hitet, kezelhetetlen pénzügyi csődtömeget hoz létre (a világ összadóssága meghaladja a világ összvagyonát).
A korlátlan növekedésre törő pénzügyi kapitalizmussal eljutottunk oda, hogy túlléptük a Föld eltartó képeségét.
Az erőforrások kimerülése gátat fog szabni a korlátlan növekedésnek.
Szétszakadnak a hagyományos társadalmi kötések (közösségek, családok), kultúrák merülnek feledésbe, torzul a nyelv, relativizálódik az erkölcs, eltűnik a hagyomány, hamis értékek jutnak előtérbe.
Szétesik a társadalom.
Megindul az egyén (individuum) feldarabolása: szaporodnak az emberi identitásminták a virtuális hálózatokon keresztül, a való élet helyett már egyre többen a virtuális világban élnek. Előállítják a szokásaiban, viselkedésében, megjelenésében és ízlésében hasonló poszthumán tömegembert.
Ez az egyén megsemmisítését, végét képviseli.
A nemzetállamok és népek szisztematikus visszaszorítása folyik.
Vége a tudásba vetett bizalomnak is. A globális tömegmédia alkotja meg a „valóságot”.
Alternatív nézőpontok még átszivároghatnak a globális kommunikációs hálózat résein, de megindul lejáratásuk: a pénzügyi/karrier támogatás megvonása, az elértéktelenítés, sőt akár a jogi és fizikai zaklatás is. Valódi hős az, aki ilyen ellenszélben hajlandó kiállni az igazáért.
De hol keressük a kiutat?
A világuralomra törekvő globális pénzügyi elit a Nagy újraindításban (Great Reset), illetve a befogadó kapitalizmusban (Inclusive Capitalism) látja a kiutat.
Ez diktatórikus, központilag vezérelt megközelítés. Bevezetésének előkészítése
a migráció bátorítása, a gendermozgalom kibontakoztatása, a klímakatasztrófa meghirdetése, az erőltetett „zöldítés” (vagyis a posztmodern fogyasztói társadalomhoz nélkülözhetetlen energiaforrások beszűkítése), a pandémia és hozzá kapcsolt lezárások (globális termékláncok megzavarása), háború kirobbantása és szankciók erőltetése, elszabaduló infláció, lehetetlenülő megélhetés és mindennek kellemetlen következményei.
Beletörődés esetén ez az emberiség többsége számára a halál választását jelenti.
A reményt az jelentheti, hogy
Ezekre kell az újjászületést alapozni.
Az élet a múltban gyökerező lét folytatása a jövőben.
Az ember valódi, mély identitása az, amely számára világértelmezési tartalmat, jelentést és szerkezetet ad. Ez
a mély identitás a nép, a néphez tartozás.
A nép nyelve, kultúrája, hagyománya, gesztusai, pszichológiai jellemzői a múltban gyökereznek és a jövő felé haladnak a jelen pillanatán keresztül. A valódi identitás a népen keresztül közelíthető meg.
A nép térben létezik, ez a táj, a szülőföld.
A szülőföld szakrális a valódi identitás számára, a lélek életadó szintje.
Nem véletlen, hogy a modernitás és a posztmodernitás pont a szülőföldet igyekszik elvenni, hogy gyökértelen vándorokká tegye az egyéneket, megfossza lényegi emberi tulajdonságuktól, a szülőföldhöz való tartozás érzésétől.
Az emberi mély identitás fontos jellemzője annak a felimerése, hogy a halállal szemben létezünk. A halállal szembenézve hozzuk létre létezésünk tartalmát, vagyis számolunk tetteink következményeivel.
Ennek érdekében fel kell ébreszteni a néphez tartozás érzését minél több emberben (történelem, hagyomány, kulturális örökség, népszokások, népművészet stb.), de fel kell tárni a tájban őrzött örökséget is (természetes önjavító állapot, őshonos növény- és állatvilág, természetközeli életmód stb.).
Meg kell fogalmazni a magyar küldetést. (pl. fenntartható létezés a Kárpát-medencében).
Ha emberi létünk folytathatósága a tét, akkor ennek megfelelően kell gondoznunk azt a tájat (szülőföldünket), amelyben létezni kívánunk. Ki kell iktatni minden olyan modernista (vagy inkább posztmodernista), technikai bűvöletben született túlkapást, amely gátolja a teremtett világ önregenerálódási képességét.
Ehhez a tájjal szimbiózisban szerveződő létmódot kell visszaállítanunk.
Ennek megvalósítói azok a családok, kisközösségek, akik felvállalják a tájjal harmóniában lévő és a táj adottságait nem csak megőrző, hanem azt gazdagító paraszti tevékenységet. Ezt a „honfoglalást” támogatni kell. Erre lehet alapozni a fenntartható és egészséges élelemtermelést.
A segítésnek komplexnek kell lennie.
Az életben maradás elősegítésének minimális szintje a megfelelő és hiteles tudásátadás (nem a szuperdigitalizált művi világ sulykolása, a nagyipar kitelepítése), az előfeltételek biztosítása (ház, kert, művelhető földterület, eszközök könnyített elérése), méltányos értékesítési feltételek megteremtése, a minőségbiztosítás, a finanszírozás segítése (a közösségi összefogást is beleértve), valamint megfelelő szintű védőernyő az életvitel folytathatósága érdekében (a vízhiány és energiahiány kezelése, védekezés a külső, kártékony beavatkozások ellen).
Nem tudom, hogy mennyi időnk van az önvédelem (közösségi védelem) megszervezésére. Azt sem tudom, hogy meddig kell még várni, hogy tömeges legyen a vészhelyzet észlelése, ami cselekvésre serkent. A többség úgy gondolhatja, úgysem tehetünk semmit. Pedig ők is cselekedni fognak, ha bekövetkezik az összeomlás (rablás, gyilkosság, pánik, kiszolgáltatottság, halál). Külön probléma a városi lét kezelése. Ez még sok fejtörést fog okozni, de foglalkozni kell ezzel is a „szülőföld” vidékkel való szimbiotikus (és nem parazita) együttélés szempontjából.
Németh István támogató írása a Békét Európának mozgalomhoz.
VDTA – Pesti Hírek