Forró drót hajrá, magyar! kiemelt

Hazánk az autóipari forradalom élvonalába került

Hihetetlen gyorsasággal szállt be Magyarország az autóipar forradalmi átalakulásába, pár éven belül itt készülhet el Európában a legtöbb akkumulátor, ami érdemben feljebb tornászhatja a növekedési várakozásokat a következő hét-nyolc évben.

Habár ma még minden a gazdasági nehézségekről, az ellátási láncok zavarairól és a csiphiányról szól, a magyar gazdaság és benne az ipar kilátásai középtávon már kifejezetten bizakodásra adnak okot:

túlzás nélkül állítható, hogy a kínai CATL múlt héten bejelentett 3000 milliárdos debreceni beruházása Magyarországot az autóipari forradalom élvonalába repíti, hazánk pár éven belül Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyártó nagyhatalmának fog számítani.

Az autóipar átalakulásának folyamatába történő bekapcsolódásunk az elmúlt években vett lendületet, döntően a két dél-koreai vállalat, a Samsung és az SK Innovation jóvoltából. Ez utóbbi nevéhez volt köthető Magyarország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása, a 680 milliárd forintból felépülő iváncsai gyár éves szinten 30 gigawattóra gyártókapacitással fog rendelkezni. De a CATL ezt is felülmúlja, ennek több mint a háromszorosát, 100 gigawattórát lesz képes előállítani a debreceni üzem. Nem tudni, hogy a május végén az Európai Bizottságnak megküldött konvergenciaprogramban számolt-e ezzel a termelési értékkel a kormány, de már abban is úgy kalkulált, hogy 2025-re Németország után Magyarország fog rendelkezni a legnagyobb kapacitással Európában. 

Ott nem tart a magyar akkumulátoripar, hogy az egész nemzetgazdaság növekedési ütemére jelentős hatással legyen, de uniós összevetésben 2020-ra már a második legnagyobb volt Németország mögött, ennyiben tehát tekinthető Magyarország akkumulátorhatalomnak – mondta a VG-nek Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki vezető kutatója.

Ha azt gondolnánk, hogy ezekért a technológiákért nem folyik éles harca világban, elég csak a szomszédos Szlovákia politikusainak reakciójára figyelni, a korábbi miniszterelnök, Igor Matovic, a jelenlegi pénzügyminiszter szúrt oda a gazdasági miniszter kollégájának, hogy Magyarország elszáguld Szlovákia mellett. Északi szomszédunk aggodalma egyáltalán nem véletlen, Szlovákia az egy főre jutó termelési érték alapján a világ vezető autóhatalma, az ötmilliós ország éves szinten egymillió autót gyártott le a járvány előtt, tehát az országnak egyáltalán nem mindegy, hogy az autóiparban zajló technológiaváltásba miképp kapcsolódik be. És azt sem szabad elfelejteni, hogy 2015 óta óriásit fordult a világ, akkor még ők happolták el hazánktól a Land Rover-gyárat, azóta viszont fordult a kocka, miután a BMW is nálunk kötött ki. A hírek szerint a CATL sem véletlen tört lándzsát Magyarország és Debrecen mellett, sokat nyomhatott a latban, hogy a cívisvárosban építi fel legújabb gyárát a német autóipari cég.

Kép: VG

Lényegesen felülírja a növekedési várakozásokat

– ezt Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezető elemzője mondta a beruházásról. A szakember szerint egyelőre nehéz pontos becslést adni, hogy mennyivel járul hozzá a GDP-bővüléséhez, de biztos, hogy számottevő lesz a hatása. Emlékeztetett a Mercedes-beruházásra, amelynél ez a mostani hétszer nagyobb lesz, az akkor fél-egy százalékponttal járult hozzá a bruttó hazai termékhez. Arra számít, hogy fokozatosan fog felépülni a debreceni gyár, valószínűleg 2030-ig elnyújtva adják át az egyes termelési egységeket, folyamatosan kielégítve az itteni autógyárak akkumulátorkeresletét.

Az elemző a növekedésre gyakorolt hatásról azt mondta, hogy középtávon 5-6 százalékra is gyorsulhat a magyar gazdaság bővülési üteme.

Címlapkép: Fejér Megyei Hírlap

vg – Pesti Hírek

Ez is érdekelhet

A világ második legnagyobb bankja nyitott fióktelepet Budapesten

Jónás Levente

Szent Humusz

Jónás Levente

A magyar zöldek hazaárulók

Jónás Levente

Ez a weboldal cookie-kat használ az élmény javítása érdekében. Feltételezzük, hogy ez rendben van, de ha szeretné, leiratkozhat. Elfogadom Bővebben