Forró drót kiemelt uni…jó?

Kinek az autóipara nyer teret, és kié fog veszíteni?

A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül, és hol épül le az ipar. Kína és az Egyesült Államok nagyon komoly pofonokat osztogatnak egymásnak, az EU pedig, sajnos, szokás szerint letolt gatyával várja az események végét. Miről is van pontosan szó?

Az Egyesült Államokban megértették, hogy az elektromos autózás egy olyan jelenség, amely képes arra, hogy tartósan transzformálja az erőviszonyokat a globális autópiacon. Nem egyeduralkodó, de a fejlett piacokon középtávon meghatározó technológia lesz, erre pedig készülni kell. Az amerikai autóipar egykori erejéhez képest nem túl izmos állapotban van, de leírni azért semmiképpen nem kell a detroiti hármakat. Ráadásul egy külső szereplő képében egy komoly negyedik is társult hozzájuk, tőzsdei kapitalizációját tekintve jelenleg messze a legértékesebb gyártó a világon, és kizárólag villanyautókat gyárt…

Egy-két államot nem számítva sehol nincs explicit tiltása a belsőégésűeknek semmilyen határidőt nézve sem, és

középtávon a piac felét fogják uralni a tisztán elektromos autók a legtöbb elemzés szerint.

A Biden adminisztráció alkalmat látott a transzformáció kapcsán arra, hogy masszív állami szubvenciókkal támogassa meg a saját autóiparát, amely egyébként nem a globális versenyképességéről tett tanúbizonyságot az elmúlt 2-3 évtizedben. Alig élték túl a legutóbbi válságot, háromból két gyártót lényegében államosítás keretében kellett reorganizálni, Európában megszűntek tényezőnek lenni (hacsak a Stellantis konszernt nem ismerjük el részben amerikai gyártónak), és Kínában sehol nincsenek a klasszikus márkáik a német prémium gyártók részesedéseihez képest.

Hogy lehet ebben a helyzetben állami oldalon a hónuk alá nyúlni? Orrvérzésig támogatott villanyautózással, úgy, hogy természetesen a klasszikus cash cow modelleket senki sem bántja közben. Fizetik az „átállást” adópénzből, miközben masszív profitot termelnek az eddig is jól menő truck meg SUV bizniszből.

2023-tól egy 369 milliárd dolláros „infláció ellenes” csomag keretén belül autónként 7500 dollárral támogatják a tisztán elektromos modelleket. Masszívan protekcionista lépésként kizárólag azokat, amelyek az Egyesült Államokban készülnek.

Ez jelenleg egyetlen külföldi márka modelljét jelenti. A Tennessee-ben készülő Leaf szubvencióra alkalmas modell.

Második, és még fontosabb kritérium a szubvencióra:

olyan akkumulátor kell, hogy legyen az autókban, amelyekben a nyersanyagok Észak-Amerikából, vagy olyan országokból származnak, amelyekkel az Egyesült Államoknak szabadkereskedelmi megállapodásuk van. Kobalt, Nikkel, Lítium, Grafit mind csak olyan helyekről beszerezhetőek, amelyek közvetve vagy közvetlenül az USA érdekszférájába tartoznak.

Még szigorúbb lesz a kritérium ami az értékláncot illeti. Észak-Amerikai gyártásból kell jönnie a kritikus nyersanyagokkal ellátott akkuk felének 2024-ig, 2028-tól 100% amerikai gyártás lehet csak. Feltéve, ha valaki azt szeretné, hogy a 7500 dollárra jogosult legyen a gyártmánya. Enélkül azonban kiárazódik bármilyen modell.

Jelenleg egyébként az említett kulcsfontosságú nyersanyagok világszinten 90 százalékban kínai érdekeltségből kerülnek autók akkumulátoraiba.

Ez feszültségforrás, de erre mindjárt kitérek.

A kínaiak mellett ez az intézkedéscsomag leginkább a dél-koreai gyártókat érinti kellemetlenül.

Rendkívül fejlett elektromos palettával rendelkeznek, de ki vannak zárva a jelen állás szerint a szubvenciókból, amivel ki is árazzák magukat a piacról. Diplomáciai feszültségeket jelentett az ügy, a dél-koreai elnök állítólag többször jelezte a Biden adminisztrációnak, hogy megoldást kellene találni a kérdésre, mert lojális partnerként hátba támadva érzik magukat.

A legfrissebb hírek szerint a megoldás az lett, amit az Egyesült Államok megcélzott az intézkedésekkel: a Hyundai elektromos autó gyárat épít az USA területén.

Az Egyesült Államok több pontosan is odaszúrt mostanában Kínának, mivel érzik, hogy komoly, érdekeiket sértő versenytárs nőtt fel mellettük. A chip gyártást néhány jól irányzott mozdulattal gyakorlatilag kinyírták Kínában, és ezzel párhuzamosan az autóiparukat is kigolyózták az amerikai piacról. Az Amerikában állomásozó

kínai nagykövet a Biden kormányzat autós tervei kapcsán figyelmeztette az amerikaiakat, hogy ha ilyen mértékben sértik a kínai cégek érdekeit, akkor az amerikai gyártók is el lesznek lehetetlenítve Kínában. Igen, a Tesla is. Ez pedig fájdalmas lenne az USA gazdaságának.

Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégia szempontból kulcsfontosságú autóiparra.

Eközben, érdekességként, felidézném, hogy az éppen zajló kínai pártkongresszuson Xi Jinping nyitóbeszédében kifejtette, hogy

Kína nem mond le a fosszilis alapú olcsó energiáról, egészen addig, amíg nincs olyan alternatíva, amely képes hasonlóan alacsony áron biztosítani az ipar megbízható ellátást.

Nem azt mondja, hogy nem dolgoznak ezen. Azt mondja, hogy addig nem száll ki valamiből, amíg nem tudja helyettesíteni azt. Újra megjegyezném: náluk sincs szó belsőégésűek betiltásáról.

Mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem. Jól látható, hogy két nagyhatalom mindent megtesz az autóiparáért, Európa pedig mindent ellene.

Az elhibázott energiapolitika miatt lényegében nem lehet versenyképes áron gyártani, a pánik lassan lecsapódik a sajtóban is ennek kapcsán. Gyártók egymás után jelentik be termelési áthelyezéseiket. Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket.

Mindenki tudja, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tiltására nem tartható, ha mégis kitartanak mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a saját KKV szektora Európának ezen a területen kidöglik, végleg.

Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, sem nem támogatjuk.

A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik.

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő

fb – Pesti Hírek

Ez is érdekelhet

Európai haláltánc

Jónás Levente

BEST OF 2023! – „Utolsó ukránig!” Utolsó európaiig is…?! (Pesti Hírnök vélemény – ÚJRATÖLTVE)

Jónás Levente

A magyar gazdaságtörténet legjelentősebb beruházása indul Szegeden

Jónás Levente

Ez a weboldal cookie-kat használ az élmény javítása érdekében. Feltételezzük, hogy ez rendben van, de ha szeretné, leiratkozhat. Elfogadom Bővebben