A világ első teljesen elektromos utasszállítója a minap repült először, és 9 percet töltött a magasban.
Az izraeli Eviation kilencüléses gépét Lewis Carroll karakteréről, a Csodaországba tévedt Alice-ról nevezték el. Az Eviation a 2019-es, 53. évi párizsi légi shown mutatta be az általuk a világ első elektromos utasszállító repülőgépének nevezett jármű prototípusát.
Az Alice alapkiszereltségben kilenc utas és két pilóta szállítására lesz képes, és a gép két, a farokra szerelt 640-kilowattos Magni650 elektromos motor segítségével közlekedik.
– összehasonlításképp ez egy Boeing 737-es sebességének körülbelül a fele. Az Alice természetesen nem is a sebessége vagy az általa szállított utasok száma miatt fontos, hanem mert
Az Eviation három prototípust is kifejlesztett: akad egy kereskedelmi változat, egy luxusgép, valamint egy áruszállításra tervezett verzió is. A kereskedelmi változat legfeljebb kilenc utast és két pilótát fog szállítani, míg a „luxuskiadás” esetén hat utas repülhet kényelmesebb körülmények között. Az áruszállításhoz pedig körülbelül tizenháromezer liternyi űrtartalom áll rendelkezésre.
Mint szóba került, a gép nem csak környezetbarát, de akár hetven százalékkal is csökkenti az üzemeltetési költségeket is.
Mint arról a The Drive beszámol, a repülőgép első repülésére a Grant megyei nemzetközi repülőtéren (KMWH) a washingtoni Moses Lake-nél került sor szeptember 27-én. Alice körülbelül 9 perc 3 másodpercig repült 1067 méter magasságban. Az Eviation egyébként már egy ideje együttműködik az AeroTEC repülőgép-mérnöki céggel, a teszteket épp ezért az AeroTEC Moses Lake létesítményében végezték.
A gép amúgy ugyanazt a 21700-as akkumulátorcellát használja, mint ami a Teslákban megtalálható. Maga az akkumulátor a repülőgép szerkezeti elemeként funkcionál, vagyis ezt nem lehet levonni, ha a teherbírásra terelődik a szó. A vállalat azt reméli, hogy Amerikában a gép már 2025-ben megkaphatja a repüléshez szükséges engedélyt.
Az Alice inkább a rövidebb, kontinensen belüli utak esetén fog tündökölni a felépítéséből adódóan, de ebben a szerepben már többen is látnak benne fantáziát: a Global Crossing Airlines (GlobalX) például 50 ilyen gépre jelentette be az igényét, melyek leszállítása 2027-ben kezdődhet, de mint a fenti cikkünkben írtuk, a Cape Air is rendelt 75 Alice-t, ahogy a közismert szállítási óriás, a DHL is igényt tart ezekre a repülőkre a jövőben.
rakéta – Pesti Hírek