Az energia árának megduplázódása hatásai véget vethet a növekedésnek.
Az autógyártók elmúlt években elért jövedelmezősége kedvezően hatott a magyarországi beszállítókra is. Az EY Parthenon elemzése szerint a 2020-as COVID-évet leszámítva a hazai beszállítói ipar évi 7-10 százalékos növekedést mutatott fel.
2021-ben a 250 legerősebb szereplő összárbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Az eddigi szárnyalás azonban megtörhet, mivel
Az iparági gyakorlat szerint jellemzően a közüzemi kiadásokra 1-3 éves szerződéseket kötnek, ami átmenetileg tompította az emelkedő energiaárak hatását a szektorban. A korábbi, alacsonyabb energiaköltségű megállapodások viszont számos esetben az év végén lejárnak, az akár 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásai tehát mostantól válnak egyre inkább láthatóvá.
A tevékenységek energiaintenzitásától és a meglévő fix szerződésektől függően az egyes alterületeken eltérően érződik meg a drágulás.
Az eddigi tapasztalatok alapján 2022-ben a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinak nőtt meg markánsan az energiaköltség-aránya.
Az emelkedő árak miatt kialakult költségnövekedést ez idáig képesek voltak fedezni a gyártók és a beszállítók, azonban hosszú távon átgondolt stratégiára lesz szükség a túléléshez. Az EY szerint a közüzemi energiafelhasználás csak megújuló energiával, napelemrendszerek és parkok telepítésével optimalizálható.
Ehhez azonban óriási plusz beruházásokra lenne szükség minden szinten.
vezess – Pesti Hírek