„Már arra sem vagyok kíváncsi, minek örülhet az ember, ha magyar…” Sajátosan zseniális részlet ez is, ahogy minden Latinovits Zoltántól, e figyelemre méltó nemzetkritikus eszemefuttatás, amelyben a magyar Pantheón nagy költőit hívja segítségül a magyar nemzetkarakterológia meghatározásához.
Elhallgatva őt, ahogy a nagy magyar művészeket legfőbb hasonlatokként idézi meg és egymásra építve teszi meg a nemzetfogalom leiró elemeinek, eszembe jut, hogy ez a magyarságkép talán tudalatt önkép is volt. Vagyis egyúttal Latinovits belső, kivételes sokszínűséggel, mély és markáns érzésvilágokkal bíró lélekrajza is.
Tehetség, elhivatottság, zsenialitás egy páratlan alkotó-alkalmazó, lírikus-dramaturg minőség. Ráadásul
egy olyan korszakban és rendszerben, amikor ezek, a zsenitehetséges tulajdonságok a legveszélyesebb, legkockázatosabb embertípust jelentik a nyomasztó, értékvesztett állampárti diktatúra aktorainak.
Sajátosan sorsszerű, ahogy mégis, ennek ellenére (vagy épp ezért, ahogy tetszik) ezt a kivételes zsenit, egyszersmind
a legveszélyesebb, legkockázatosabb embert a legveszélyesebb és legkockázatosabb helyre vezette tehetsége: a nyilvánosság, ismertség és ünnepeltség embere ezáltal a legnagyobb figyelem mellett páratlan színészóriássá, szerepek mesterévé, a nagybetűs Művésszé válhatott.
S még ehhez járult hozzá, az a nagyon is jellemző zsenitulajdonság, ami magánemberként lényegében a kibírhatatlan/elviselhetetlen kettőséggel írható le – és ami miatt – minden szakmai profizmusával együtt is bármikor mentsvárul volt hívható számára, ha netán a művészi szabadság által oly dolgok kerülnének kimondásra, amelyek nem fordulhanak elő, a pártállami kultúrpolitika elvtársi gyakorlatában.
(„A király bolondjának mindent szabad” – ez, a méltán emlékezetes Markalf mókamester mondása a XV. századból, Mátyás király udvari bolondjától. S ezért az volt a kiskapu, és nemcsak Latinovits esetében, ha úgy tetszik, hogy a „párt bolondjának többet is szabad”.)
A fentiek árnyoldalaként, sajátos rendhagyó szóalkotással, talán morbus hungaricus géniusz-ként a legtalálóbb megnevezni azt, ahogyan a tipikusan magyar zsenisors, élettragédiákkal kísért, ismétlődő jelensége éri utól Latinovitsot is.
A magyar géniuszok sajnos sok esetben vannak az őrültséggel paralel viszonyban, lám utólagosan ez, sajnálatos létjogosultságot nyert Latinovitsnál is.
Emlékének ugyanakkor a nemes és emelkedett ápolása, az utókor tiszteletét végtelenül szeretetteljes módon kifejező, kevéssé orvostudományi, mint irodalomtörténeti fogalom, a „József Attila szindróma” :
In memoriam Latinovits Zoltán (1931 - 1976) ad memento József Attila (1905 - 1937)
Jónás Levente, a Pesti Hírnök